Tilnærminger

Symptomet som ressurs

Som et sentralt fundament i terapeutisk tilnærming er symptomet som ressurs. Et hovedtrekk ved tilnærmingen er at psykiske symptomer ikke nødvendigvis er tegn på sykdom, de er ikke uforståelige og meningsløse væremåter, men en slags logisk reaksjon på svært vanskelige omstendigheter eller hendelser. Derfor er det alltid nødvendig å ta utgangspunkt i personens egne beskrivelser av opplevelse, oppfatning og årsakstilskrivelse. I symptomene ligger kunnskap om hva som har låst seg og hvorfor. For den aktuelle personen så handler det om å ta seg selv og egne signaler på alvor. Ved utforskning kan man få større forståelse for seg selv og egne reaksjoner. Ny forståelse kommer når man er klar. I terapi kan man finne ut av dette. Sentrale terapeutiske tilnærminger som benyttes inn her er blant annet narrativ terapi, emosjonsorientert terapi og eksistensiell terapi.

pexels-taryn-elliott-4729738.jpg

Kognitiv terapi

Kognitiv terapi er en godt dokumentert behandlingsmetode for psykiske lidelser som fremheves i nasjonale behandlingsveiledere. Tilnærmingen, som også kalles kognitiv atferdsterapi, retter seg mot innsikt i sammenhengen mellom tenkning, følelser og handlinger. Ved å oppdage, utfordre og endre tankemønstre kan vi påvirke følelsene våre og kanskje også se nye muligheter og handlingsalternativer. Det er viktig å understreke at målet er ikke “å lære å tenke positivt” ettersom urealistisk positiv tenkning tvert om svekker muligheten til å mestre problemer, belastninger og sorger som livet nødvendigvis gir.

Kognitiv terapi er blitt en svært populær og etterspurt behandlingsform både internasjonalt og i Norge. Kognitiv terapi er den psykoterapeutiske tilnærmingen det er forsket mest  systematisk på, med vekt på at metodene som anvendes skal ha dokumentert nytteverdi. Et utgangspunkt for den kognitive forståelsesmodellen er at det er en glidende overgang mellom psykiske lidelser og normal fungering; det dreier seg om gradsforskjeller og ikke vesensforskjeller.

Positiv psykologi

Positiv psykologi handler om hvordan psykologi kan bidra til bedre livskvalitet, mer meningsfullhet og et godt liv. Dette er en tilnærming og intervensjoner som kan være viktig for alle mennesker, ikke bare når man har en psykisk sykdom. Intervensjonene er aktuelle for alle som opplever at de har mer å gå på og som ønsker seg mer ut av livet.

Vi hjelper deg med alt fra

• Livskriser

• Utbrenthet